“Elke ochtend als ik het pand binnenstap, voelt het als thuiskomen”

Kimberley is 31 jaar en 4,5 jaar werkzaam voor Domus Magnus op locatie De Magistraat in Rotterdam. Eerst als Verpleegkundige, nu als Coördinator Zorg. Ze vertelt over het team, de nachtdiensten en haar onderonsjes met bewoners. “De warme band die je opbouwt met bepaalde bewoners vind ik heel bijzonder”.

29 januari 2020

Waarom werk je in de zorg?

“Ik ben een doener. Leren was niet echt voor mij weggelegd, maar met m’n handen bezig zijn wel. Maar wat ik wilde worden? Geen idee. Iets met mode, dus ik ben eerst de detailhandel in gegaan. Maar dat werd ‘m niet. Toen werd mijn aandacht getrokken door een krantenartikel dat er mensen werden gezocht in de psychiatrie. Na wat wikken en wegen en open dagen bezocht te hebben, trok de zorg me echt aan en besloot ik een BBL-traject (Beroepsbegeleidende Leerweg) te volgen van 4 jaar. Succesvol en met veel passie heb ik die jaren in de psychiatrie geleerd en gewerkt. Toen ben ik erachter gekomen dat de doelgroep ‘ouderen’ mij goed ligt. Vervolgens ben ik via via bij De Magistraat terecht gekomen. Meteen bij binnenkomst voelde het voor mij al heel goed, en dat voelt het nog steeds.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag voor jou eruit?

Ik werk 32 uur per week. Mijn dagdiensten zijn van 07:00 uur tot 15:30 uur, net zoals de zorg. Ik kom wat vroeger, niet alleen voor de overdracht, maar ook om een beetje te kletsen en lol te trappen met de nachtdienst. Dan werk ik elke dag eerst mee in de zorg tot een uur of 10/11, afhankelijk van hoeveel er gedaan moet worden. De bewoners worden wakker en staan op. Iedere bewoner heeft zo zijn of haar eigen wensen qua verzorging. Dit houden we dan ook goed bij. We wassen de bewoners, kleden ze aan en maken een gezellig praatje met ze. Soms behoeven bewoners wat complexere zorg, bijvoorbeeld als zij een katheter of wonden hebben. Ik zie bijna altijd dezelfde bewoners in de ochtendzorg. Niet alleen ik, maar ook de bewoners ervaren dat als erg prettig. “Oh, ben je daar weer?”, hoor ik dan. Je raakt aan elkaar gewend en je hebt samen een soort van vast ritueel. Na de uren in de verzorging en verpleging, heb ik tijd voor mijn eigen taken.

Wat zijn jouw overige taken als Coördinator Zorg?

Mijn coördinerende taken bestaan naast het aansturen en leidinggeven van het team, bijvoorbeeld ook uit het controleren van de zorgdossiers. Ik lees ze allemaal door en controleer of er inhoudelijk goed wordt gerapporteerd en of de opvolging goed wordt opgepakt. Daarna kijk ik altijd even in de kwaliteitsmonitor of bepaalde zaken extra aandacht behoeven. Ik ben het aanspreekpunt voor de arts, apotheker en de tandarts. En ik voer samen met een collega de opnamegesprekken, coördineer de MDO‘s (Multi Disciplinair Overleg) en voer gesprekken met bewoners en familieleden die met vragen zitten.

Wat zijn jouw mooiste momenten en herinneringen van je tijd op De Magistraat?

Sowieso het gevoel dat ik krijg bij het pand. Al van het begin af aan, als ik hier binnen kom, dan voelt het als thuiskomen. Als ik een keer moet invallen voor een nachtdienst, voelt het voor mij als een soort sprookje. Het is zó anders om dan hier te zijn want je bent veel meer met het gebouw en de ruimte bezig en overal heerst rust. Wat ik ook zo mooi aan het werk hier vind, is de band die je krijgt met bepaalde bewoners. Een van onze bewoonsters vindt het bijvoorbeeld heerlijk om opgemaakt te worden, maar niet iedereen in het zorgteam heeft daar aanleg voor. Als ik haar dan in de loop van de dag zie zonder make-up’je, dan hoeven we maar één blik uit te wisselen en vervolgens zit ik haar lippenstift te doen. Dan ziet ze er weer tiptop uit en is ze mij enorm dankbaar. En zo heeft iedereen z’n dingentjes. Het is dan ook echt heel heftig voor het personeel als er een bewoner komt te overlijden: jhebt heel persoonlijk contact en met sommige bewoners is die band heel bijzonder.

Hoe omschrijf jij het team op De Magistraat?

Heel divers en met veel humor. Er wordt hard gewerkt maar we zijn wel betrokken met elkaar. Medewerkers blijven hier lang in dienst: leerlingen worden opgeleid, komen hier dan vast in dienst en leiden vervolgens weer nieuwe leerlingen op. Mijn doel en uitdaging is dat we werken met veel positiviteit en met goede communicatie naar elkaar en naar de bewoners. Ik heb een goede werkdag als ik zie dat collega’s genieten en als bewoners hun dankbaarheid uitspreken. Daar ga ik dan ook helemaal voor.

Wilt u de nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u ongeveer zes keer per jaar onze nieuwsbrief ontvangen?
Vult u dan uw gegevens in.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlPatiëntenfederatie NederlandDomus Magnus is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering
Direct Contact

Brochure

Rondleiding

Geef aan bij welke locatie u graag een rondleiding zou willen inplannen. Wij nemen contact met u op voor een afspraak.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stel een vraag

Heeft u een vraag? Stuur ons een bericht en wij nemen contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zorghotel informatie

Belafspraak

Plan hieronder een belafspraak in met onze relatiemanager.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.