Van schilderles tot Planet Earth, van opera tot de blues: het aanbod activiteiten op De Uylenburgh wordt met zorg samengesteld

Silke is 26 jaar, Coördinator Welzijn op De Uylenburgh en werkt al drie jaar bij Domus Magnus. De Amsterdamse begon met een bijbaan in de huishouding, werd vervolgens gastvrouw en zo ging zij met veel enthousiasme aan de slag met de activiteitenbegeleiding. Nu is zij Coördinator Welzijn en weet ze als geen ander wat wel en niet werkt bij onze bewoners als het neerkomt op (het organiseren van) activiteiten.

19 november 2019

Wat doet een Coördinator Welzijn?

“Ik ben verantwoordelijk voor alle activiteiten die ik samen met het team van De Uylenburgh organiseer. Van de planning maanden van tevoren, tot de organisatie op de dag zelf. Ik ben nu bezig met het aanbrengen van wat meer structuur en vastigheid in het programma, maar wel met veel variatie in het aanbod. Ik bouw een steeds groter netwerk op van artiesten en geïnteresseerden die hier willen komen optreden of een workshop willen geven. We worden heel vaak benaderd, en ik maak daar dan een selectie van door in te schatten wat onze groep bewoners leuk gaat vinden, gebaseerd op eerdere activiteiten.”

Welke activiteiten zijn populair onder de bewoners? En welke minder?

“Sinds kort zijn we bezig om het talent dat we zelf in huis hebben in te zetten. Zo hebben we twee hele creatieve collega’s. Zij geven nu standaard op dinsdag tekenles en op donderdag schilderles, met iedere week een ander thema. En dat is elke keer een groot succes. Familieleden van bewoners sluiten dan ook aan en doen mee. Ook documentaires zijn populair, vooral als het gaat om reizen of de wereld. Bijvoorbeeld Planet Earth vinden zij prachtig. Zelf zijn de bewoners vroeger ook veel op reis geweest, maar dat gaat nu niet meer. Deze beelden roepen herinneringen op en dat zorgt voor gespreksstof. Niet alleen collega’s, maar ook familieleden van bewoners tonen wel eens hun kunsten. Zo is er een zoon van een bewoonster die operazanger is, en zijn er dochters die viool spelen. Wat niet zo goed werkt, is een activiteit zonder concreet plan. Bewoners vinden het prettig als ze weten wat ze kunnen verwachten. ‘Creatieve middag’ werkt niet, ‘Sieraden maken’ werkt wel.”

Hoe zorg je dat je naar ieders wens iets organiseert?

“We hebben even geleden een vragenlijst door de bewoners in laten vullen om te inventariseren waar hun interesses en wensen liggen. Daarnaast spreken we de bewoners altijd na een activiteit en peilen we of het in de smaak is gevallen. Soms is het een gok of het concert of de activiteit past bij de doelgroep, maar dat merk je al snel genoeg. Er zijn ook bewoners die wat meer de diepte in willen gaan tijdens een gesprek. Voor hen zorgen we dan voor wat meer een-op-een contact tijdens bijvoorbeeld een wandeling.”

Wat maakt voor jou je werk waardevol?

“We merken dat de bewoners veel aan vroeger terugdenken bij het bijwonen van activiteiten. Vorige week was er een groep naar het zeeaquarium en daar vertelde een bewoonster dat ze altijd veel heeft gedoken. Dat het koraal zo veel indruk op haar maakte. Zo leren we de bewoners steeds beter kennen en leren ze élkaar beter kennen. Bewoners krijgen zo ook meer begrip voor de ander. Ze zoeken elkaar vervolgens zelfs op. Dat vind ik heel mooi om te zien.”

Wat staat er verder op het programma?

“Ik heb ontdekt dat de combinatie jong en oud heel goed werkt. De bewoners zijn dol op kinderen, dus ik ben nu aan het bedenken wat we daarmee kunnen doen, bijvoorbeeld met de basisschool hiernaast. We zijn ook een samenwerking gestart met de organisatie Oud geleerd, Jong gedaan. Dat zijn studenten die colleges geven met zeer uiteenlopende onderwerpen. Vorige maand gaf een student een college over de blues en de volgende keer komt de Industriële revolutie aan bod. Een super leuk initiatief dat erg in de smaak valt op De Uylenburgh.”

Wilt u de nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u ongeveer zes keer per jaar onze nieuwsbrief ontvangen?
Vult u dan uw gegevens in.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlPatiëntenfederatie NederlandDomus Magnus is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering
Direct Contact

Brochure

Rondleiding

Geef aan bij welke locatie u graag een rondleiding zou willen inplannen. Wij nemen contact met u op voor een afspraak.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stel een vraag

Heeft u een vraag? Stuur ons een bericht en wij nemen contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zorghotel informatie

Belafspraak

Plan hieronder een belafspraak in met onze relatiemanager.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.