Versterking vanaf kantoor: HR-adviseur Joske ervaart hoe het is om te helpen bij het kerstdiner op De Magistraat

Toen Joske even geleden op de locatie in Rotterdam kwam, vernam zij dat De Magistraat wel wat hulp kon gebruiken bij het kerstdiner. Ze twijfelde geen seconde en bood haar hulp aan. Daar stond de HR-adviseur dan, voor zo’n 85 bewoners en hun dierbaren, het 5-gangen diner te serveren. Joske vertelt hoe de avond verliep en hoe deze taak haar af ging.

3 januari 2020

Uit het hoofd leren

De Magistraat is de woonzorglocatie van Domus Magnus in Rotterdam. Voor de 35 bewoners en hun dierbaren wordt er ieder jaar een kerstdiner georganiseerd door de (chef)-kok(s) en de medewerkers. “Bij binnenkomst mocht ik mij gelijk melden bij de chef-kok van De Magistraat. We kregen de etiquette uitgelegd over hoe je uit dient te serveren. Hij vertelde ons wat er op het menu stond die avond. Maar die gerechten waren niet de eerste de beste. Het was een 5-gangen diner met vrij unieke gerechten, interessante ingrediënten en véél details. Ik vond het al een uitdaging op zich om deze namen te onthouden!”

Pop-up restaurant

“De locatie was omgetoverd tot heus restaurant. Het was prachtig. De zalen waren ingedeeld in blokken. Samen met een collega was ik verantwoordelijk voor de eters die in de hal zaten. Daarnaast werkten we met vliegende keeps die overal bijsprongen. Rond 17:00u kwamen de bewoners en familieleden binnen in het restaurant en kregen een tafel toegewezen. We begonnen met champagne. Enthousiast begon ik deze uit te schenken en iedereen te voorzien van dit drankje, tot bleek dat er enkele bewoners geen alcohol (mogen) drinken in verband met medicatie of andere aanleidingen. Dit was voor mij een eye opener en dus goed om rekening mee te houden en te peilen bij de familieleden.”

Horeca etiquette

De Chef-kok had het team uitgelegd dat je de glazen geregeld dient bij te schenken en uit dient te serveren over de rechterschouder en terughalen via links. Maar dit bleek in de praktijk minder makkelijk gedaan dan gezegd: “Bewoners en de familieleden zitten gezellig dicht op elkaar en ik wilde ook niet steeds storen tijdens hun gesprek. Maar ik wilde er wel voor hen zijn! Dit heb ik dus gewoon maar per keer een beetje aangevoeld.”

Kleur- en structuur

“De sfeer was goed, de drukte was onder controle en iedereen was lekker aan het kletsen. De keuken ontving veel complimenten. Vooral het voor- en nagerecht vielen erg in de smaak bij de gasten. Dit had te maken met de verschillende kleuren en structuren op één bordje, het zag er prachtig uit. Op de achtergrond speelde een harpiste klassieke nummers die de bewoners kenden. Ik hoorde van een medewerker dat een bewoonster voor het eerst na jaren beneden was komen eten in plaats van op haar appartement. Dit vonden ze heel bijzonder.”

Het team van De Magistraat

“De avond verliep gesmeerd en het team werkte echt als een geoliede machine. Ik kon beleven dat zij al jaren met elkaar werken. Ik vond het leuk om dat van dichtbij te ervaren en er even onderdeel van te zijn. De medewerkers hebben intussen een hechte band opgebouwd met de bewoners én de familieleden. Ze weten precies wat iedere bewoner prettig vindt. Een dame werd bijvoorbeeld heel blij gemaakt met een glaasje port. Op het hoofdkantoor krijg je zulke mooie details en anekdotes niet echt mee, terwijl die juist op locatie onderdeel zijn van het dagelijkse werk.”

Opruimen en afsluiten

“Maar ook aan deze mooie avond kwam een eind. En er moest heel veel opgeruimd worden. Alle meubels en spullen moesten weer door het hele pand getild worden, en dat is best een klus met een groep met voornamelijk vrouwen. Intussen brachten de zorgmedewerkers de hulpbehoevende bewoners naar bed. Wat mij opviel is dat ze allemaal meteen al bezig zijn met de volgende dag. Druk met de overdracht en met alles klaarzetten en voorbereiden, zoals het ontbijt. Op het kantoor werkt dat heel anders. Je sluit af, doet de deur achter je dicht en je start de volgende ochtend weer op. Ik vond het heel leuk en leerzaam om een dag op de locatie mee te werken. Welke hoofdkantoor-collega’s helpen volgende jaar mee?!”

Wilt u de nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u ongeveer zes keer per jaar onze nieuwsbrief ontvangen?
Vult u dan uw gegevens in.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlPatiëntenfederatie NederlandDomus Magnus is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering
Direct Contact

Brochure

Rondleiding

Geef aan bij welke locatie u graag een rondleiding zou willen inplannen. Wij nemen contact met u op voor een afspraak.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stel een vraag

Heeft u een vraag? Stuur ons een bericht en wij nemen contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zorghotel informatie

Belafspraak

Plan hieronder een belafspraak in met onze relatiemanager.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.