“Hoe klein dan ook, de bewoners zijn me altijd enorm dankbaar als ik ze help.”

Martijn werkt al 10 jaar lang als huismeester op De Sterreschans in Nijmegen. Na al die tijd is hij nog even enthousiast over zijn werk, de prachtige locatie en het fijne team. De handige huismeester heeft er echt zijn draai aan kunnen geven en onder andere een waardevol storingsboek in het leven geroepen. Maar er is één klusje dat hij liever nooit meer doet...

25 februari 2021

Huismeester Martijn

Interview Martijn Gieling – Huismeester De Sterreschans in Nijmegen

Martijn, je bent al bijna 10 jaar werkzaam bij Domus Magnus! Hoe zag dat er 10 jaar geleden uit?

“Ik ben op 1 september 2011 begonnen bij De Sterreschans na een sollicitatiegesprek in de bouwkeet. Het was op dat moment de vijfde locatie van Domus Magnus die haar deuren opende. Er waren veel geïnteresseerden voor de functie huismeester, er werden maar liefst 25 sollicitanten tegelijkertijd uitgenodigd voor een gesprek in groepsvorm. Uiteindelijk werd ik aangenomen. Op dat moment waren we nog niet open voor bewoners, maar startte er wel al een clubje van zes medewerkers: de locatiemanager (Lex Corbijn, momenteel locatiemanager bij De Lindeborg, red.), de coördinatoren welzijn en zorg, de chef-kok en de hoofd huishouding en ik. Eigenlijk was het pand toen nog zo goed als leeg en was de aannemer nog volop bezig met verbouwen, maar wij konden al wel aan de slag met de voorbereidingen. Een heel bijzonder moment om op terug te kijken.”

Hoe ziet jouw dag eruit?

“Ik begin mijn dag eigenlijk altijd achter de computer. Ik bekijk wat voor een mails en opdrachten ik binnen heb gekregen van bewoners, hun familieleden en mijn collega’s. Zijn er gekke dingen gebeurd de nacht daarvoor? Het pand draait natuurlijk 24/7 door. Deze verzoeken prioriteer ik, wat moet eerst en wat kan later. Een kapotte verwarming gaat vooral deze dagen voor bijvoorbeeld een kapotte lamp. Naast al deze verzoeken heb ik afspraken met externe bedrijven, het standaard onderhoud en overige overleggen.”

Waarom is de functie ‘huismeester’ zo geliefd, denk je?

“Dat is simpel: het is gewoon een hele leuke functie. Het is heel divers, geen dag is hetzelfde. Je probeert iedereen te helpen en oplossingen te zoeken voor zowel de bewoners als je collega’s. Ik zie mijzelf als een duizendpoot, en dat is in deze rol ook noodzakelijk. Je moet van alles een beetje verstand hebben en je moet handig zijn. Maar het is ook een kwestie van doen. En als ik niet weet hoe het moet, dan kijk ik met een externe mee, en dan kan ik het misschien de volgende keer zelf.”

Wat is jouw achtergrond?

“In mijn vrije tijd klus ik graag. Ik heb mbo-bouwkunde gestudeerd en vervolgens hbo-bouwmanagement. Een logisch vervolg daarop zou een goede kantoorfunctie zijn, maar ik werd daar niet gelukkig van. Ik wil met mijn handen werken, ook al betekende dit een stapje terug in verantwoordelijkheden. Ik ben door de organisatie wel benaderd om overkoepelend en beleidsmatig te werk te gaan voor meerdere locaties, maar dat aanbod heb ik vriendelijk afgeslagen, want ik wil mijn locatie De Sterreschans daar niet voor opgeven. Nu zit ik al tien jaar heel goed op mijn plek en vind het iedere dag leuk om aan het werk te gaan.”

Waarom heb je gekozen voor de ouderenzorg?

“De ouderenzorg was eerlijk gezegd helemaal nieuw voor mij. Ik had daar van tevoren niet over nagedacht wat dat eigenlijk zou betekenen in je dagelijkse werk. Nu ben ik heel blij dat ik mijn werk doe op een woonzorglocatie van Domus Magnus. De bewoners zijn afhankelijk van ons en dat ik mijn steentje kan bijdragen aan een fijne woonervaring, voelt heel waardevol. Hoe klein dan ook, ze zijn me altijd enorm dankbaar.”

Hoe doen ze dat op locatie als jij op vakantie gaat?

“In het begin loop je tegen allerlei dingen aan in en om het gebouw die niet goed lopen. Toen werd ik regelmatig gebeld, ook ’s avonds en op mijn vrije dagen. Dit heeft me aan het denken gezet dat dit ook anders kan. Collega’s moeten zelf ook dingen kunnen oplossen als ik er niet ben. Toen ben ik begonnen met het maken van een storingsboek. Voor veelvoorkomende storingen heb ik handleidingen geschreven in ‘Jip en Janneke-taal’ die collega’s snappen. Het storingsboek wordt nog steeds aangevuld want er gebeurt altijd wel iets nieuws, maar ik word niet meer gebeld en zij kunnen er mee uit de voeten.”

Welke klusjes zijn je minder favoriete?

“Als het toilet verstopt is. Daar kan ik kort en bondig over zijn, haha. Maar verder kan ik ze niet echt bedenken.”

Wil jij meer informatie over het werken bij Domus Magnus en zien welke vacatures we aanbieden? Kijk op domusmagnus.com/werkenbij.

 

Wilt u de nieuwsbrief ontvangen?

Wilt u ongeveer zes keer per jaar onze nieuwsbrief ontvangen?
Vult u dan uw gegevens in.

Zoek, vind en waardeer zorgaanbieders op ZorgkaartNederland.nlPatiëntenfederatie NederlandDomus Magnus is gewaardeerd op ZorgkaartNederland. Bekijk alle waarderingen of plaats een waardering
Direct Contact

Brochure

Rondleiding

Geef aan bij welke locatie u graag een rondleiding zou willen inplannen. Wij nemen contact met u op voor een afspraak.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stel een vraag

Heeft u een vraag? Stuur ons een bericht en wij nemen contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zorghotel informatie

Belafspraak

Plan hieronder een belafspraak in met onze relatiemanager.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.